Η Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου, ένα μοναδικό κατασκευαστικό και τεχνολογικό επίτευγμα, που αποτελεί σημείο αναφοράς σε παγκόσμιο επίπεδο, εγκαινιάστηκε στις 12 Αυγούστου 2004, την παραμονή της έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας κάνοντας πραγματικότητα το όραμα του Χαρίλαου Τρικούπη, εξασφαλίζοντας την συνεχή σύνδεση των δύο πλευρών του Στενού, βελτιώνοντας την ζωή και την καθημερινότητα των πολιτών και συντελώντας στην βιώσιμη ανάπτυξη της Δυτικής Ελλάδας.
H συμπλήρωση το 2024, είκοσι χρόνων από την έναρξη λειτουργίας της Γέφυρας, αποτέλεσε ευκαιρία να θυμηθούμε τις συνθήκες που επικρατούσαν για τις μετακινήσεις στο Στενό και στην Δυτική Ελλάδα πριν την υλοποίηση της, αλλά και την συγκίνηση όλων των Ελλήνων όταν η ολυμπιακή φλόγα διέσχιζε για πρώτη φορά την Γέφυρα, εκείνο το αξέχαστο καλοκαίρι του 2004 που είχε σηματοδοτηθεί από πολλές ελληνικές επιτυχίες, αποτελώντας για όλους τους Έλληνες σημείο αναφοράς και περηφάνιας.
Το 1880, ο Χαρίλαος Τρικούπης εξελέγη Πρωθυπουργός της Ελλάδας. Γεννημένος στο Ναύπλιο, οραματίστηκε την ένωση της περιοχής Μεσολογγίου από την οποία καταγόταν (βόρεια ακτή του Κορινθιακού Κόλπου) με την Αχαΐα, στην Πελοπόννησο (νότια ακτή). Στις 29 Μαρτίου 1889, μίλησε στο Κοινοβούλιο για την ανάγκη γεφύρωσης του Στενού Ρίου-Αντιρρίου. Ωστόσο, η κατασκευή του έργου αυτού δεν ήταν τεχνικά εφικτή μέχρι τα τέλη του 20ου αιώνα. Έτσι, χρειάστηκε σχεδόν ένας αιώνας μέχρι το Ελληνικό Δημόσιο να προκηρύξει διαγωνισμό για την κατασκευή μόνιμης ζεύξης. Η πρόσκληση σε διαγωνισμό το 1991 και ο διαγωνισμός του Δεκεμβρίου 1993 οδήγησαν στην υπογραφή, στις 3 Ιανουαρίου 1996, της Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε. για τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, συντήρηση και λειτουργία της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου.
Η σύμβαση τέθηκε σε πλήρη ισχύ στα τέλη του 1997 όταν εξασφαλίστηκε η πλήρης χρηματοδότηση του έργου. Χρειάστηκαν δύο χρόνια για να συμφωνηθεί η πρώτη χρηματοδότηση έργου υποδομής με παραχώρηση σε ιδιώτες στην ιστορία της σύγχρονης Ελλάδας και η κύρια δανειακή σύμβαση με την ΕΤΕπ υπεγράφη στις 25 Ιουλίου 1997, ενώ το τελικό συμφωνητικό χρηματοδότησης υπεγράφη στις 17 Δεκεμβρίου 1997. Στις 19 Ιουλίου 1998, ο κ. Κώστας Σημίτης, Πρωθυπουργός της Ελλάδας, θεμελίωσε το έργο της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου παρουσία του Κωστή Στεφανόπουλου, Προέδρου της Δημοκρατίας. Στις 12 Αυγούστου 2004, παραμονή της έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, ο Υπουργός ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. κ. Γεώργιος Σουφλιάς εγκαινίασε τη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, τέσσερις μήνες νωρίτερα από την συμβατική ημερομηνία ολοκλήρωσης των εργασιών.
Η Γέφυρα που υλοποιήθηκε μέσω του επιτυχημένου και στην χώρα μας μοντέλου των παραχωρήσεων, αποτελεί εξαιρετικό παράδειγμα συνεργασίας μεταξύ ιδιωτικού και Δημόσιου Τομέα. Είναι ένα έργο υποδομής που χαρακτηρίζεται από τεχνική αριστεία, αφήνοντας ισχυρό θετικό αποτύπωμα στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της Περιφέρειας, εξασφαλίζοντας την συνεχή σύνδεση του Στενού και θέτοντας υψηλά πρότυπα στην λειτουργία και συντήρηση.
Στην Γέφυρα προτεραιότητά μας είναι η εξασφάλιση της συνεχούς συνδεσιμότητας και η συμβολή στη βιώσιμη ανάπτυξη της Δυτ. Ελλάδας και των τοπικών κοινωνιών.
Η μόνιμη σύνδεση μέσω της Γέφυρας εξασφαλίζει μεταξύ άλλων:
Από την έναρξη λειτουργίας της η Γέφυρα συνέβαλε τα μέγιστα στη σύνδεση του δυτικού τμήματος της χώρας και στη διασύνδεση της Ελλάδας με τον ευρωπαϊκό χώρο ως συνδετήριος κρίκος των δύο λιμένων που αποτελούν πύλες της χώρας προς τη δύση, της Πάτρας και της Ηγουμενίτσας. Η δε βελτίωση της προσβασιμότητας και η αύξηση της κινητικότητας συμβάλει στην βιώσιμη ανάπτυξη καθώς έχει σημαντικά θετικά αποτελέσματα στον τομέα της απασχόλησης και της κινητικότητας στην αγορά εργασίας, στην προσέλκυση επενδύσεων καθώς και στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Σημαντική είναι επίσης η συμβολή και στην τουριστική ανάπτυξη χάρη και στο σύγχρονο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων που ενώνει η Γέφυρα και συγκεκριμένα του αυτοκινητοδρόμου Αθηνών-Κορίνθου-Πατρών (έργο παραχώρησης που διαχειρίζεται η Ολυμπία Οδός Α.Ε.) και του αυτοκινητοδρόμου Ιωαννίνων-Αντιρρίου (έργο παραχώρησης που διαχειρίζεται η Νέα Οδός Α.Ε.). ‘Έτσι οι ταξιδιώτες και οι επισκέπτες προσεγγίζουν την περιοχή της Δυτ. Ελλάδας άνετα και με ασφάλεια σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.
Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του Παρατηρητηρίου Οδικών Αξόνων Δυτικής Ελλάδας (Σεπτέμβριος 2024) η κινητικότητα στο Στενό έχει αυξηθεί κατά 40% σε σχέση με πριν το 2004, παρά το γεγονός ότι μεσολάβησαν δύο μεγάλες κρίσεις (η οικονομική και της πανδημίας), με θετικές επιδράσεις στην άρση του κοινωνικού αποκλεισμού στην Δυτ. Ελλάδα, την απασχόληση, την διεύρυνση του εμπορίου και των επιχειρηματικών διασυνδέσεων, τις εμπορευματικές μεταφορές και την εφοδιαστική αλυσίδα και φυσικά στην τουριστική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής
Στην Γέφυρα πεποίθησή μας είναι ότι τα έργα που υλοποιούμε και οι Γέφυρες που κατασκευάζουμε δεν είναι μόνο από σκυρόδεμα και σίδερο. Είναι ανθρώπων έργα που συμβάλουν στην βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών προάγοντας την βιώσιμη ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών και της περιφέρειας.
Η Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου είναι η μεγαλύτερη σε μήκος καλωδιωτή γέφυρα πολλαπλών ανοιγμάτων στον κόσμο, με συνεχές και πλήρως αναρτημένο κατάστρωμα 2.252 μέτρων. Τα θεμέλιά της βρίσκονται σε βάθος θαλάσσης που φτάνει μέχρι και τα 65 μέτρα. Τόσο αυτό όσο και η διάμετρος των θεμελίων που ανέρχεται σε 90 μέτρα αποτελούν παγκόσμια ρεκόρ για γέφυρα. Ωστόσο, σύμφωνα με τους κατασκευαστές του Έργου, το σημαντικότερο ρεκόρ της εντυπωσιακής αυτής Γέφυρας είναι ότι κατασκευάστηκε «χωρίς κανένα σοβαρό ατύχημα, χωρίς να χυθεί ούτε μια σταγόνα αίματος».
Γίνεται λοιπόν αντιληπτό ότι η αποτελεσματική διαχείριση αυτού του εμβληματικού έργου είναι μια διαρκής πρόκληση που επιβάλλει εισαγωγή καινοτόμων λύσεων, υψηλής τεχνολογίας, χρήση προηγμένων μεθόδων και εξειδικευμένου προσωπικού. Στο πλαίσιο αυτό η παραχωρησιούχος εταιρεία, μέλος του δικτύου της VINCI Highways, αξιοποιεί την τεχνογνωσία μίας από τις μεγαλύτερες εταιρείες διαχείρισης αυτοκινητοδρόμων υπό παραχώρηση παγκοσμίως, θέτοντας νέα πρότυπα στη συντήρηση και λειτουργία έργων υποδομής, σύμφωνα με τις υψηλότερες διεθνείς προδιαγραφές.
Η Γέφυρα έχει τιμηθεί από τη διεθνή επιστημονική κοινότητα με 9 Διεθνή Βραβεία από τα οποία ξεχωρίζουν τα εξής: