Βιώσιμη Ανάπτυξη

 

Οικολογικές αποδείξεις

Άλλη μία πρωτοβουλία προστίθεται στο πρόγραμμα δράσης «ΠΡΑΣΙΝΗ ΓΕΦΥΡΑ» με στόχο να κάνουμε ακόμα πιο «πράσινη» την καθημερινότητα για τη Ζεύξη Ρίου - Αντιρρίου και τους χρήστες της.

Έχοντας ήδη μειώσει κατά 84,5% το ανθρακικό αποτύπωμα της Γέφυρας από το 2015 έως σήμερα, συνεχίζουμε τις προσπάθειές μας αντικαθιστώντας το χαρτί για τις αποδείξεις διοδίων με νέο, οικολογικό τύπο χαρτιού πιστοποιημένου μείγματος (FSC/C164556) από υπεύθυνες πηγές.

Το πιστοποιημένο οικολογικό χαρτί προέρχεται από ορθά διαχειριζόμενα δάση και με αυστηρά ελεγχόμενες διαδικασίες παραγωγής εφαρμόζοντας πρακτικές προστασίας του περιβάλλοντος και μείωσης των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής.

Πηγαίνοντας ένα βήμα πιο πέρα, η Γέφυρα Λειτουργία Α.Ε., στην προσπάθεια αντιστάθμισης των εκπομπών άνθρακα από τη χρήση των οικολογικών αποδείξεων και με στόχο να είναι ανθρακικά ουδέτερες, ανέπτυξε συνεργασία με την Climate Partner, διεθνή οργανισμό με στόχο τη μείωση ή την αντιστάθμιση των παραγόμενων εκπομπών άνθρακα από εταιρείες παγκοσμίως.

Μέσα από αυτή τη συνεργασία, υπολογίστηκε με βάση διεθνώς αναγνωρισμένα πρότυπα η παραγωγή εκπομπών άνθρακα από τις αποδείξεις διοδίων και στη συνέχεια αντισταθμίστηκε πλήρως με την υποστήριξη πιστοποιημένου έργου αντιστάθμισης άνθρακα, το οποίο αφορά την παροχή πόσιμου νερού στην περιοχή Kono της Sierra Leone.

Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το συγκεκριμένο project μπορείτε να δείτε στο ακόλουθο link: https://fpm.climatepartner.com/tracking/19140-2205-1001/en

Climate partner

 

ΓΕΦΥΡΑ με την Κοινωνία

Εταιρική υπευθυνότητα με τοπικά χαρακτηριστικά σε αρμονία με τις παγκόσμιες τάσεις

Κατά τη διάρκεια των ετών που έχουν μεσολαβήσει από τότε που επιχείρησε τη συστηματοποίηση των πολιτικών της για την εταιρική υπευθυνότητα, η ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε. προσπάθησε να ανταποκριθεί ταυτόχρονα σε σύγχρονες τάσεις και διεθνή standards. Η επιλογή της ωστόσο ήταν να επιδιώξει τον στόχο αυτό παραμένοντας πιστή σε ένα εταιρικό DNA διαμορφωμένο από τις «γέφυρες» μεταξύ ανθρώπων που χρειάστηκε να οικοδομηθούν, τόσο για την επιτυχία της κατασκευής, όσο και γι’ αυτή της λειτουργίας της Ζεύξης Ρίου – Αντιρρίου.

Η ιστορική αναδρομή στα χρόνια της κατασκευής της Γέφυρας, εμφανίζει στοιχεία κλασικά, τα οποία σχετίζονταν με τα εργασιακά δικαιώματα, την ασφάλεια των εργαζομένων, την οικονομική διαφάνεια και την αποφυγή της ρύπανσης του περιβάλλοντος. Όλα αυτά όμως, τα πρωταρχικά συστατικά εταιρικής υπευθυνότητας βρίσκονταν, τότε, στο όριο μεταξύ τυπικής τήρησης της νομιμότητας και μιας αειφορικής πολιτικής που ήταν ακόμη στα σπάργανα.

Η μεθοδική ενασχόληση με την εταιρική υπευθυνότητα ξεκίνησε ουσιαστικά κατά τα χρόνια της λειτουργίας της Γέφυρας, πατώντας σε δύο πυλώνες: Την τοπική και την παγκόσμια διάσταση, αρχής γενομένης από τη φροντίδα για το περιβάλλον.

Από το 2008 η ΓΕΦΥΡΑ εκδίδει σε τακτά διαστήματα απολογιστικές εκθέσεις εταιρικής πολιτοσύνης.

 

ΚΥΑΝΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑΧαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν η πλατφόρμα «ΚΥΑΝΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ» που σηματοδότησε την κατεύθυνση της «γεφυρικής» εταιρικής υπευθυνότητας. Επρόκειτο για μια πρωτοβουλία που πήρε η παραχωρησιούχος εταιρεία της Ζεύξης Ρίου – Αντιρρίου, για τη σύμπραξη ενός ωκεανογραφικού ινστιτούτου (ΑΡΧΙΠΕΛΑΓΟΣ) με τους τέσσερεις ναυτικούς ομίλους της περιοχής και αντικείμενο τη διάσωση των θαλάσσιων θηλαστικών και χελωνών του Κορινθιακού και του Πατραϊκού. Χρόνια μετά, διευρύνθηκε σε «ΚΥΑΝΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΠΟΛΙΤΩΝ» περιλαμβάνοντας στους κόλπους της και τις τοπικές περιβαλλοντικές και εθελοντικές κινήσεις, ανοίγοντας ένα νέο κεφάλαιο διεθνούς ενδιαφέροντος, όπως η διάχυση των μικροπλαστικών στις θάλασσες.

Η «ΚΥΑΝΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ» προσδιόρισε τόσο τον χαρακτήρα του «εταιρικού πολίτη ΓΕΦΥΡΑ» αλλά και πολλές από τις μετέπειτα πρωτοβουλίες και πολιτικές της εταιρείας.

Η «πολιτοκεντρικότητα» διαμορφώθηκε ως πίστη στη δυνατότητα αλλαγών προς το καλύτερο, με την ανθρωποκεντρική προσέγγιση ενός συνειδητού ενεργού πολίτη που σκέπτεται και δρα με γνώμονα την υπευθυνότητα απέναντι στο σύνολο και το περιβάλλον. Έτσι η εταιρεία αφενός είδε τον εαυτό της ως υπεύθυνο πολίτη και αφετέρου άρχισε να κατευθύνεται στην υποβοήθηση δράσεων πολιτών που συνασπίζονται για μία καλή επιδίωξη, όπως και οι περίπου 1.200 εργαζόμενοι στην κατασκευή της Γέφυρας, οι οποίοι επιδίωξαν με επιτυχία ένα όραμα που έμοιαζε ακατόρθωτο επί σειρά αιώνων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η προσήλωση στην πολιτοκεντρικότητα ως εταιρική πολιτική, ήταν αυτή που οδήγησε τον επιφανέστερο Έλληνα γλωσσολόγο, Καθηγητή Γεώργιο Μπαμπινιώτη, να προτείνει τη λέξη «πολιτοσύνη» για να περιγραφεί το «σκέπτεσθαι» και το «πράττειν» της ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε. στο πεδίο της υπεύθυνης επιχειρηματικότητας.

Το επόμενο βήμα στην κατεύθυνση της φροντίδας για το περιβάλλον, ήταν η στράτευση στην υπόθεση της ανάσχεσης της κλιματικής αλλαγής, μέσω του περιορισμού των εκπομπών ρύπων CO2 που προέκυπταν από τις εταιρικές λειτουργίες της Γέφυρας. Τα αποτελέσματα ήταν εντυπωσιακά, αφού μέσω του σχεδίου δράσης  «ΠΡΑΣΙΝΗ ΓΕΦΥΡΑ» από το 2015 μέχρι σήμερα, η μείωση είναι της τάξεως του 85%. Ταυτόχρονα μια μελέτη που διεξήγε το ΤΕΙ Πάτρας πριν λίγα χρόνια, έδειξε ότι το περιβαλλοντικό status της περιοχής μετά την κατασκευή της Γέφυρας είναι σαφώς βιωσιμότερο από αυτό του παρελθόντος, ενώ έρευνα του ΑΠΘ (2014) τεκμηριώνει το γεγονός ότι η λειτουργία της Γέφυρας είναι αειφορική, αφού ακόμη και οι εκπομπές ρύπων των χρηστών της βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα.

Η λογική της «πλατφόρμας πολιτών» πρυτάνευσε και το 2010 στη δημιουργία της Ένωσης Κοινωνικών Φορέων «ΠΥΛΩΝΕΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ» που αποτέλεσε (με αφορμή την κοινωνικο-οικονομική κρίση) την υπέρβαση των δεκάδων διμερών σχέσεων με σωματεία και κινήσεις πολιτών (την οποία είχε κληροδοτήσει στην εταιρεία η περίοδος της κατασκευής) υπέρ ενός ενιαίου forum.

Γέφυρα ΠυλώνεςΟι «ΠΥΛΩΝΕΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ» ιδρύθηκαν στις 12 Αυγούστου 2009 από 38 φορείς ως ιδρυτικά μέλη, ανήμερα των γενεθλίων της Γέφυρας με επικεφαλής τον αείμνηστο ντόπιο Κωστή Στεφανόπουλο, διατελέσαντα Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας, μέχρι τον θάνατό του (2016). Στα χρόνια που ακολούθησαν την ίδρυσή τους, τα μέλη των «Πυλώνων» διπλασιάστηκαν. Διοικούνται από 11μελή Συντονιστική Επιτροπή, η οποία αποτελείται από 5 εκπροσώπους φορέων από την  περιοχή που βρίσκεται βόρεια της Γέφυρας και 5 από αυτήν στα νότια, καθώς και έναν εκπρόσωπο της εταιρείας που -με τη θέληση των άλλων μελών- εκτελεί χρέη Γενικού Συντονιστή.

Χάρη σε αυτή την πλατφόρμα, η παλαιότατη φιλανθρωπία έχει αντικατασταθεί από μια αειφορική προσέγγιση που συνδέει τη μεταφορά πόρων από την εταιρεία προς τους συμμετόχους, με καινοτόμες πρακτικές. Τέτοιες είναι η εκχώρηση της εμπορικής εικόνας της Γέφυρας και προϊόντων που η εταιρεία προτείνει στους πελάτες της, αλλά και η αξιοποίηση των διεταιρικών σχέσεων της ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε. με άλλες υπεύθυνες εταιρείες που γίνονται «σύμμαχοι των Πυλώνων» προσφέροντάς τους υπηρεσίες ή προϊόντα.

Καινοτόμες για τον ελληνικό επιχειρηματικό κόσμο, καινοτόμες και για τον παγκόσμιο Όμιλο VINCI (κύριο μέτοχο της εταιρείας) οι πρακτικές της ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε. εντάσσονται σε μια νέα κατεύθυνση διεθνούς προσδιορισμού της εταιρικής «πολιτοσύνης» (corporate citizenship) που ταιριάζει στην ιδιαιτερότητα που τις διαμόρφωσε. 

Σφυρηλατημένο μέσα στις συνθήκες εγγύτητας, που αποτελούν κανόνα σε μια στενή περιφερειακή κοινωνία, το «γεφυρικό» εταιρικό DNA εδράζεται κατά πολύ στην προσωπική σχέση και στον απευθείας διάλογο.

Βασικό και πρωταρχικό motto της εταιρείας που έχει την ευθύνη ενός εξέχοντος δημόσιου έργου και της δι’ αυτού παροχής δημόσιας υπηρεσίας είναι: «ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ – ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ – ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ».

Η ΓΕΦΥΡΑ έχει «έργω» αποδείξει ότι εννοεί αυτά για τα οποία δεσμεύεται, έχοντας ολοκληρώσει το μεγαλύτερο τεχνικό έργο της Ελλάδας χωρίς υπέρβαση χρόνου και προϋπολογισμού, αλλά και χωρίς σταγόνα αίματος.

Σε συνθήκες ελληνικής περιφέρειας, εκεί όπου η σχέση δεν είναι ποτέ απρόσωπη (αφού οι πάντες γνωρίζουν τους πάντες), όλες οι εταιρικές πολιτικές εδράζονται σε ένα διαρκή αειφόρο και εποικοδομητικό διάλογο. Ο διάλογος είναι η καλύτερη γέφυρα και η μεγαλύτερη εγγύηση αειφορίας.

Πέρα από τα έργα τους, οι άνθρωποι (και οι εταιρικοί πολίτες) μιλούν και με τα άυλα που τους χαρακτηρίζουν. Με το φιλότιμο ως εχέγγυο και με το συναίσθημα που σπρώχνει μπροστά όσους συνεπιδιώκουν έναν κοινό καλό σκοπό.

Όλα αυτά συμβαίνουν, μετρώνται και «μετράνε» στην περιοχή γύρω από το στενό Ρίου – Αντιρρίου. Αλλά και ακόμη πιο πέρα.

 

 

Το αρχαίο θέατρο της Μακύνειας βρίσκεται στα υψώματα του Αντιρρίου σε απόσταση 10 λεπτών από τη Γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου, προς την οποία διαθέτει απαράμιλλη θέα. Ο κίνδυνος για την υπόστασή του εξαιτίας της φυσικής φθοράς και του κρημνού, στο χείλος του οποίου βρίσκεται η σκηνή του, οδήγησε το 2010 τη ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε. στη σύμπηξη μιας συμμαχίας με το Σωματείο «ΔΙΑΖΩΜΑ» (www.diazoma.gr) και τον Δήμο Ναυπακτίας, προκειμένου να επιδιωχθεί η ανάσχεση του φαινομένου, υπό την εποπτεία της αρμόδιας Εφορείας Αρχαιοτήτων (νυν Αιτωλοακαρνανίας & Λευκάδας). Στο διάστημα αυτό, η παραχωρησιούχος της Ζεύξης συνεισέφερε στην υπόθεση της διάσωσης, χρηματοδοτώντας μελέτες και πρωτοβουλίες ανάδειξης του μνημείου μέσα από το ανέβασμα παραστάσεων και δράσεις επικοινωνίας.

 

Ιστορία

Τα ερείπια της αρχαίας πόλης της Μακύνειας βρίσκονται στη θέση «Παλιόκαστρο» του Δήμου Ναυπακτίας. Η τειχισμένη ακρόπολη της βρίσκεται σε στρατηγική θέση, καθώς ελέγχει με ασφάλεια ολόκληρη τη θαλάσσια περιοχή του Πατραϊκού κόλπου και το στενό πέρασμα Ρίου-Αντιρρίου που οδηγεί από τον Πατραϊκό στον Κορινθιακό κόλ­πο. Ενδιαφέρουσα είναι και η απεριόριστη θέα προς τα βόρεια όπου βλέπει κανείς το βουνό Κλόκοβα, τον αρχαίο Ταφιασσό (σημερινή Παλιοβούνα), στα βορειοανατολικά και ανατολικά τους χαμηλούς λόφους και τα βουνά της Ναυπακτίας, στα νότια και δυτικά το Ιόνιο Πέλαγος και τον Πατραϊκό Κόλπο, με το στενό Ρίου - Αντιρρίου, τη σύγχρονη Γέφυρα και τμήμα του Κορινθιακού Κόλπου, ενώ στο βάθος του ορίζοντα προβάλλουν τα βουνά της Αχαΐας και αχνή η βουνοκορφή του Αίνου της Κεφαλονιάς.

Η πόλη (της οποίας λείπει η επιγραφική επιβεβαίωση για την ασφαλή ταύτισή της) λόγω της μεγάλης στρατηγικής της σημασίας είχε ήδη αναπτυχθεί κατά την κλασική περίοδο. Η μεγάλη άνθησή της αρχίζει από τα τέλη του 4ου αι. και διαρκεί έως την καταστροφή της από τον Φίλιππο Ε' ο οποίος, σύμφωνα με τον Πολύβιο, κατά την εκστρατεία του από τη Λευκάδα στο Λέχαιο λεηλάτησε τα παράλια της Αιτωλίας.

Το ισχυρό τείχος της ακρόπολης, μήκους 377 μ., περιβάλλει την ανδηρωτή και σχεδόν επίπεδη κορυφή λόφου εμβαδού 8.800 μ2 και διαθέτει οκτώ πύρ­γους και τέσσερις πύλες. Είναι κατασκευασμένο κατά το ψευδοϊσόδομο τραπεζιόσχημο σύστημα δόμησης με δύο παρειές από μεγάλους γκριζοπράσινους ογκόλιθους ψαμμίτη, ενώ το εσωτερικό του πακτώθηκε με λατύπη, χώμα και πέτρες. Το περίγραμμά του θυμίζει ακανόνιστο πολύγωνο. Ο αμυντικός χαρακτήρας του ενισχύεται τόσο από την ύπαρξη των πύργων όσο και από την παρουσία δύο οδοντώσεων που δημιουργούνται στο δυτικό τμήμα του, όπου παρατηρείται απουσία πύργων. Στο εσωτερικό της ακρόπολης κατά τη διάρκεια εκτεταμένων καθαρισμών έχουν έλθει στο φως θεμέλια διαφόρων κτισμάτων ποικίλων διαστάσεων, τα οποία δεν μπορούν ακόμη να ταυτιστούν, επειδή δεν έχουν ερευνηθεί ανασκαφικά. Τόσο στα βόρεια όσο και στα νότια πρανή του λόφου της ακρόπολης είναι ορατά θεμέλια ιδιωτικών ή δημόσιων οικοδομημάτων, ενώ στα δυτικά πρανή αναπτύσσεται το νεκροταφείο της αρχαίας πόλης.

 

Το Θέατρο

Σε μικρό πλάτωμα στα νοτιοανατολικά της ακρόπολης βρίσκεται το θέατρο. Η ερευνά του πραγματοποιήθηκε κατά τα έτη 1988 και 1989. Αποτελείται από ενιαίο τοξοειδές κοίλο, του οποίου σώζονται δεκατέσσερις σειρές εδωλίων, χωρίς κερκίδες, κλίμακες και διάζωμα. Τα εδώλια, όπως και τα υπόλοιπα δομικά στοιχεία της πόλης, είναι κατασκευασμένα από γκριζοπράσινο ψαμμιτόλιθο της περιοχής. Η ορχήστρα είναι επίσης τοξοειδής χωρίς αγωγό απορροής των ομβρίων υδάτων. Χαρακτηριστική ιδιομορφία του θεάτρου αποτελεί η ύπαρξη στη βόρεια πλευρά της ορχήστρας βαθμιδωτής κατασκευής από δύο ευθύγραμμες σειρές εδωλίων των οποίων το μήκος κυμαίνεται από 9 μ. έως 11,50 μ. Τόσο το πλάτος των εδωλίων όσο και το ύψος τους κυμαίνεται από 0,30 μ. έως 0,40 μ. Για την πρόσβαση σε αυτή τη δίβαθμη κατασκευή υπάρχει έμπροσθεν της πρώτης σειράς διάδρομος από συμπιεσμένο χώμα πλάτους 1 μ. και μήκους 11 μ. Ο διάδρομος αυτός προς την πλευρά της ορχήστρας φέρει χαμηλό κρηπίδωμα από ψαμμιτόλιθους διαστάσεων 0,20 μ. x 0,20 μ. Στην πίσω πλευρά της δεύτερης σειράς και σε επαφή με αυτήν διατηρούνται στη θέση τους πλάκες διαφόρων μεγεθών (το ύψος τους φτάνει τα 0,30 μ. και το πλάτος τους κυμαίνεται από 0,70 μ. έως 0,80 μ.) που είχαν τοποθετηθεί κατακόρυφα ως πλάτη της σειράς δίκην ερεισινώτων. Η βαθμιδωτή αυτή κατασκευή, που είναι κάθετη και όχι τοξοειδής προέκταση των τριών πρώτων σειρών των εδωλίων του θεάτρου, ενδεχομένως να προοριζόταν ως θέση των επισήμων ή των τιμωμένων προσώπων της πόλης. Βέβαιο πάντως είναι ότι για το τιμώμενο πρόσωπο προοριζόταν ο φθαρμένος λίθινος θρόνος (προεδρία) που κατά την έρευνα αποκαλύφθηκε με τη λίθινη βάση του στο ανατολικό άκρο της πρώτης σειράς της βαθμιδωτής κατασκευής. Επειδή η θέση της κατασκευής αυτής παρείχε στα επίσημα ή τιμώμενα πρόσω­πα τη δυνατότητα να βλέπουν κατ' ενώπιον τους θεατές, οδηγούμεθα στη σκέψη ότι το μνημείο αρχικά λειτούργησε ως βουλευτήριο.

Το σκηνικό οικοδόμημα του θεάτρου, λόγω κατάρρευσης του στην απότομη κλιτύ του λόφου και της αφαίρεσης οικοδομικού υλικού από κατοίκους της περιοχής για νεότερες κατασκευές, διατηρεί μόνο αποσπασματικά στοιχεία των θεμελίων του. Υπολογίζεται ότι οι διαστάσεις του ήταν 21,60 μ. x 9,70 μ. Εκτός της σκηνής είναι ορατά και τα θεμέλια των στενών παρόδων του θεάτρου. Παρασκήνια δεν διακρίνονται, ούτε άλλα στοιχεία του, παρά μόνο τμήμα αναλημματικού τοίχου κατά τη νότια πλευρά του. Σε μικρή απόσταση βόρεια του θεάτρου υπάρχει στενόμακρο φυσικό πλάτωμα, στο οποίο ανασκάφτηκαν τα θεμέλια μεγάλου αταύτιστου ναού, διαστάσεων 17,20 μ. x 5,80 μ. και προσανατολισμού από τα ανατολικά προς τα δυτικά.

 

Από την έκδοση
Τα αρχαία θέατρα της Αιτωλοακαρνανίας
Εκδόσεις «Διάζωμα» Σειρά: Αρχαία Θέατρα
Λ. Κολώνας, Μ. Σταυροπούλου – Γάτση, Γ. Σταμάτης
Τα αρχαία θέατρα στην Αιτωλοακαρνανία
Αθήνα, Σεπτέμβριος 2009-12-10

Διάζωμα - Νομαρχία Αιτωλοακαρνανίας
ΛΣΤ’ Ε.Π.Κ.Α.

 

Δείτε σχετικά videos για το Αρχαίο Θέατρο Μακύνειας

Αρχαίο Θέατρο Μακύνειας 2012

ΣΑΙΞΠΗΡΙΚΕΣ ΑΝΗΣΥΧΙΕΣ

Χαρίλαος Τρικούπης – Η ιστορία μιας γέφυρας

Συνάντηση διαλόγου με συλλογικότητες πολιτών

ΔΙΑΣΩΣΗ ΑΡΧΑΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΜΑΚΥΝΕΙΑΣ (Facebook videos)

 

 

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ:

Ανακοινώσεις

Βρείτε μας στα Social Media

©2024 ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε. Με την επιφύλαξη παντός νόμιμου δικαιώματος